Het nieuwe Amsterdamse sportsokken-merk FLINCK lanceert zijn eerste collectie in flinke tijden. Waarin niet de standaard zwarte, witte en grijze sokken die we allemaal in onze kast hebben liggen centraal staan, maar iets volkomen anders.
Be like Flinck
De sportsokken van FLINCK zijn namelijk voorzien van opvallende prints die zijn geïnspireerd op ervaringen en interesses van de makers. Tot het uiterste gaan tijdens een zware CrossFit workout tot een acht-daagse hike off the grid in het Noorse Jötenheimen gebergte. Maar ook personen alsElon Musk met zijn Space X of op de fascinatie voor Irezumi, de traditionele Japanse kunst van het tatoeëren zijn inspiratiebronnen.
“Dagelijkse sokken zijn in de laatste tien jaar een stuk kleurrijker en minder saai geworden. Omdat sporten onze passie is – we CrossFitten gemiddeld vijf keer per week – vonden we dat diezelfde creativiteit ook daar toegepast moest worden,” vertelt oprichter Rik Romkes. ” Niet als
ondergeschoven accessoire bij een bestaand sportmerk, maar als volwaardig op zichzelf staand
merk. Een sportsokken-merk waar de focus echt ligt op dat ene product, zodat we het precies
kunnen maken zoals we het zelf graag zouden kopen. Geen troep met een zo hoog mogelijke
marge, maar mooie producten waar we trots op kunnen zijn. Sportsokken zijn altijd bijzaak
geweest, de noodzakelijke aanvulling op de rest van je sportoutfit. FLINCK ziet dit precies
andersom. Als je bijna dagelijks sport, dan kun je er iedere dag toch anders uitzien zonder dat je
daarvoor direct vijf compleet verschillende sportoutfits nodig hebt. Wissel gewoon één opvallend item.”
Doe maar gewoon…!?
Met de sokken van FLINCK val je op en dat is ook precies het doel. In Nederland leren we bijna
allemaal dat als we gewoon doen, we al gek genoeg zijn. Toch kan het tijdens het sporten niet gek genoeg volgens Romkes. “Hoeveel mensen beginnen vol goede moed in de gym, met wielrennen of hardlopen, maar haken al snel af omdat het ze ontbreekt aan discipline door een gebrek aan motivatie? Nu wil ik niet beweren dat onze sokken de oplossing zijn, maar je inzet serieus nemen door jezelf op de voorgrond te plaatsen kan wel helpen. Net als dat je nieuwe glimmende auto je meer motiveert om hem te wassen, zorgt nieuwe opvallende gear er ook voor dat je gemotiveerder aan je workout begint. Zorg dat je opvalt en je hebt een stok achter de deur. Plaats jezelf op de voorgrond waar iedereen je kan zien en je zult hoe dan ook beter presteren.”
Het kan altijd beter.
FLINCK is een startup met het vizier gericht op de toekomst, zo wordt er al vanaf de start
gekeken naar een zo duurzaam mogelijke productie. Een productie dicht bij huis (Amsterdam en
Portugal), zodat er controle is over, en zicht is op het proces. De fabriek is OEKO-TEX®
gecertificeerd voor Sustainable Textile Production (STeP) en is in het bezit van het Better Cotton
Initiative (BCI) certificaat. De sokken worden geprint met inkt op waterbasis die is gecertificeerd met het ECO PASSPORT van OEKO-TEX®. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je de prints er door de waterbasis vanaf wast, de inkt is namelijk ingesloten in de poriën van het materiaal en ligt er niet bovenop. “Natuurlijk is er nog genoeg ruimte voor verbetering op het gebied van duurzaamheid, maar dat is ook juist het leuke: om net als in je workouts, constant bezig te zijn met en te kijken naar waar je kunt verbeteren om zo vooruitgang te boeken.”
Be Bold, Stand Out!
Wil jij ook FLINCK zijn en de komende weken opvallen in het park of tijdens een workout op Zoom ga dan naar:
*Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Rik Romkes eigenaar en bedenker van het Amsterdamse Sportmerk FLINCK
#supportyourlocals